BOOK CHAPTER (139-152)
„I think so I am” - a program of philosophizing for young people
More details
Hide details
1 |
PWSZ im. Witelona w Legnicy |
KEYWORDS
ABSTRACT
The aim of this article is to present the educational technique which is
philosophical education, which for many years has been successfully operating
in many schools of the world as an innovative technique, both in the sphere of
education and upbringing of young people. It has an excellent application in
stimulating the moral, cognitive and affective development of young individuals at
every level of education from early childhood education. It prepares young people
to participate in the broadly understood discourse, and thus implements many
democratic values in practice.
The article will outline the educational project created for the needs of
the competition announced in 2016 by the National Center for Research and
Development (Konkurs nr 3/EFI/POWER/3.1/2016). The aim of the competition
was to use the didactic potential of universities to support students’ competences
related to correct argumentation and critical, independent thinking, logic and
heuristic. Therefore, the PWSZ joined them to the competition. The Witelon
University of Applied Sciences in Legnica and the „I Think I’m Am” project of
philosophical education was created – a philosophy program for youth, which
was approved by the National Center for Nuclear Studies and is currently being
implemented over the years 2017–2019 in two general secondary schools of the
city of Legnica. When creating and then implementing the concept of the project,
it became clear that it is not only a tool to implement the tasks indicated in the
competition, but also a way to support democratic behavior and sometimes also
has quasi-therapeutic support. The work will outline the theoretical background
and the goals of applying philosophy, then specific methods (special: Five Fingers
Method) and techniques used in the project, further contents contained therein
and finally conclusions resulting from the implementation of the project.
REFERENCES (14)
1.
Budzińska K. (2013). Wychowawcza rola filozofowania z dziećmi. w: B. Piątkowska (red.), Czas na wychowanie. Wałbrzych: Wydawnictwo Uczelniane PWSZ im. Angelusa Silesiusa, s. 121.
2.
Juchacz P.W., Nowak E. (2009), (red.) Edukacja demokratyczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM.
3.
Kowal-Orczykowska A. (2007). W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
4.
Kwaśnica R. (1987). Dwie racjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
5.
Leśniewska A. (2009). Kształcenie poprzez filozofowanie. Filozofowanie z dziećmi jako dialogowo pragmatyczna dydaktyka filozoficzna. w: K.M. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red.), Edukacja demokratyczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe iF UAM, s. 115.
6.
Malewski M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
7.
Nowak E. (2009). Filozofia od przedszkola? Głos do pracy »Ethische Feflexionskompetenz im Grundschulalter« w: K.M. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red.). Edukacja demokratyczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe iF UAM.
8.
Opara S. (1994). Nurty filozofii współczesnej. Warszawa: ISKRY, s. 9.
9.
Pasterniak W. (1998), Piękno i sacrum. U podstaw pedagogiki teonomicznej. Poznań, s. 62.
10.
Szacki J. (2003). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN, s. 559.
11.
Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 228.
12.
Weber B. (2009). „Community of inquire” filozofowanie z dziećmi jako nauka zachowań demokratycznych. w: K.M. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red.), Edukacja demokratyczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe iF UAM, s. 115.
13.
Turner J.H. (2004). Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: PWN, s. 684.
14.
Węc K. (2012). Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko pacanowskie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 55.